2012 Era Noastra

Mistere.Enigme. Civilizatii disparute.Organizatii secrete.Enigme romanesti.Piramidele.Misterele istoriei.Fenomene inexplicabile.Paranormal.Disparitii.Ipoteze.2012.Apocalipsa.

O enigma istorica: romanizarea Daciei.


 

Istoria noastra este plina de intrebari si umbre, carora cercetatorii refuza sa le dea contur. Romanizarea, de pilda, este un exemplu foarte incomod: se vorbeste cu convingere numai despre rezultatele sale – limba si poporul roman -, dar daca vrem sa cercetam felul in care dacii au fost romanizati, ne prabusim in cea mai adanca gaura neagra a istoriei noastre.

Ce este romanizarea?

Indiferent cat de mult au construit, investit si civilizat romanii intr-un teritoriu ocupat, despre fenomenul de romanizare nu putem vorbi decat atunci cand populatia cucerita si-a insusit limba latina, renuntand definitiv la limba proprie. Or, romanii nu si-au propus niciodata sa romanizeze pe nimeni, deci romanizarea nu a avut nicaieri un caracter intentionat, programatic, organizat. Nu exista nici un document care sa dovedeasca asa ceva. Imperiul Roman era foarte intins la vremea apogeului sau (in anul 117 d.Cr. a atins extinderea maxima), dar in cea mai mare parte a teritoriului ocupat, limba latina nu a putut inlatura limbile locale, in ciuda faptului ca stapanirea romana a durat multe sute de ani: in primul rand Grecia si Egiptul, care aveau o cultura superioara celei romane, nu au fost romanizate niciodata; apoi tot restul Orientului elenistic, cu Asia Mica, Siria, Palestina etc.; teritoriile din Africa de Nord – Mauretania, Numidia, Cyrenaica; Britannia, Germania, Illyricum, tot restul Peninsulei Balcanice, cu Tracia, Macedonia si cele doua Moesii, apoi Pannonia, Noricum si alte teritorii. Nicaieri limba latina nu a persistat: fie nu s-a impus niciodata, fie s-a impus pentru un timp limitat, disparand sub presiunea altor limbi (a celor slave, de exemplu). Se considera ca, din acest imens teritoriu, au ramas romanice doar Hispania, Gallia, Italia, micul teritoriu al Raetiei, Dalmatia si Dacia, dand nastere celor zece limbi romanice: spaniola, portugheza, catalana, franceza, provensala, italiana, sarda, reto-romana, dalmata (azi disparuta) si romana. Cum de in unele teritorii romanizarea limbii a reusit, iar in altele (cele mai multe) nu? Hazardul? Cine poate raspunde?

Romanizarea Daciei

Dacia a fost ultima cucerita si prima abandonata de romani, durata sederii lor efective fiind de mai putin de 150 de ani. …..

citeste tot articolul

AICI

Poate e mai simplu sa va abonati la Newsletter . Primiti zilnic un rezumat al ultimelor articole .CLICK AICI

septembrie 23, 2008 - Publicat de | Misterele Istoriei | , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

28 comentarii »

  1. Mai Gheorghe,zi tu zau…Ca asa se mai zice,pe la mine,prin Buzau,cand nu te mai increzi,in vorba unuia sau a altuia:,,Zi ZAU…”si atunci te cred!Ca daca nu zici cuvantul asta Sacru ,mai Gheorghe,Gheorghita,eu o sa continui cu postarea ta anterioara,nu sa fac ,,apologia ideilor”cum zici tu,ci pur si simplu sa scot niste adevaruri istorice la lumina,si sa separ adevarul de minciuna!Ce zici Gheorghe…?

    Comentariu prin Dublu E. | noiembrie 17, 2010 | Răspunde

  2. aoleeeeuu, opreste-e omule…gata ajunge…nu ma mai face copil tembel.
    ! sunt roman, sunt tanar, eram copil pe vremea regimului odios. n-am nimic cu limba romana…o respect, gata.vream sa subliniez ca nu mai e acea oro manissa de care vorbesti tu… e plina de neologisme latiniste! ia scrisoarea lui neacsu, citeste vechile letopisete…nu-mi spune mie de legaturile cu alte limbi…stiu de ele.gataaaa…nu-mi mai face apologia ideilor tale..
    nu plec din tara, o iubesc pentru natura data de Dumnezeu si pentru jertfa stramosilor mei, stiuti si nestiuti!

    si da ma, arheologii fax sex prin porumb, ii doare-n basca de descoperiri istorice….ii intereseaza doar betiile crunte si sexul ieftin.,..astea-s realitatile de azi, nu de pe vremea raposatului!

    Comentariu prin gheorghe | noiembrie 17, 2010 | Răspunde

  3. Sa vedem acum cate,din cele 8 puncte diferite,ale lui Gheorghe Romulus si a aliatilor sai,sunt adevarate sau nu.Sa incepem cu primul:1*,,nu,nu respect limba asta.limba asta nu mai este limba stramosilor nostri…sa le multumiti ptr asta…scolii ardelene si pasoptistilor profrancezi care au introdus in vocabular o tona de neologisme…doar de origine latina.sic!”[si iarasi SIC!dar de la noi pentru el].Asa cum poate observa oricine,d-l Gheorghe R-pe care noi l-am trimis sa-si cumpere un :,,Dictionar ortografic,ortoepic si de punctuatie”,ca poate s-o mai lipi si de el niscaiva gramatica-declara sus si tare:,,nu,nu respect limba asta.”Adica “i s-a facut scarba”de ea,de nu se poate!E asa de patetic d-l Gh.R[a]in ura sa fata de limba materna a lui MATO[mama],ca ura asta i-a luat toate mintile,ba i-a luat si “bruma de istorie”,pe care o fi invatat-o si el,cu chiu cu vai,la facultatea de istorie de la Stefan Gheorghiu-din moment ce facea doar,,trei luni pe an cursuri”…si in resul de luni avea alte “insarcinari”…sa vada cine cu cine facea ,,sex prin porumb,pe santierele de arheologie”-unde Marx si Engels erau Parintii Filozofiei,iar Constantin Dobrogeanu-Gherea era Parintele Istoriei!Lucrul acesta este deductibil nu numai din propriile sale amintiri de istorie,dar si din forma grafica de scriitura,ba chiar si din…,,stiinta negarii negatiei”,pe care o poseda in el ca un…ignorant sadea!Caci Dubla Negatie-dupa cate am mai invatat si noi de pe la Aristotel,si de pe la Hegel-se foloseste la mijlocul unei demonstratii,sau intre doua contrarii absolute,prin care se incearca un fel de sinteza a contrariilor.Dar unde este contrariul aici,in afara lui Gheorghe R.,care uraste asa de tare si Limba,si Gramatica lui …Mato?Dar asa cum afirma prin Criticele sale,si I.Kant-ca si el era,, critic”,nu numai unii…,,Exemplele sunt carjele oricarei demonstratii”,cu doua conditii restrictive totusi:a}demonstratia sa stea pe propriile sale picioare,si nu in ,,carje”si b}exemplele sa vizeze esenta lucrurilor,si nu forma lor,care poate fi variabila,ba chiar sa imbrace si forma de …anti -forma,cum pare sa fie vorba la Derrida,si partial si la Hegel sau la Nietzsche.Dar sa revenim la MATO[Mama in geto-daca,si nu "conducator"]si sa dam cateva exemple similare din ,,alte limbi”europene,unde Mato inseamna Mama,ca si la noi,in vorbirea poporului.O avem pe MATER{din latina}care inseamna MAMA si nu CONDUCATOR!La fel stau lucrurile si cu germanul Die Mutter{mama},cu englezul MADER{ mama}cu slavonul MATI{mama}.Am dat doar cateva exemple din limba comuna a indo -europenilor,unde acelasi RADACINA lingvistica ,inseamna peste tot mama!De ce ar face aceeasi radacina comuna lingvistica si la noi,opinie separata de celelalta,, Mame”,cand avem si noi forma actuala fonetic:Maternitate,adica locul unde ,,niste Mame”mai nasc niste copii tembeli,ca dupa aceea sa le injure,sau sa le batjocoreasca…ca i-a adus pe lume,ca le-a supt pieptul,ca i-a ferit de Apa si de Foc, care a tremurat cu ei prin spitale,care le-a indrumat primii pasi in viata si apoi la scoala… O,voi mamelor,cat dispret si cata scarba poate sa fie in copiii vostri,pe care i-ati adus pe lume sa-i iubiti si sa va iubeasca,si nu sa va urasca!Cat de nefericite puteti fi de …NEMENICIA FIILOR VOSTRI!…

    Comentariu prin Dublu E. | noiembrie 17, 2010 | Răspunde

  4. Dar cu ce te-am suparat asa de tare,mai Gheorghe?Ca te-am rugat -si pe tine si pe altii-sa respectati LIMBA,care este Mama Noastra,adica MATO-care vine direct din geto-daca,si nu inseamna”conducator”,cum aberezi tu,in legatura cu Burebista,cu “adnotarile tale”,pe care le-ai invatat…in timp ce unii ,,faceau sex …in porumb”{sic!}-care este SINGURA care ne mai tine uniti,ca entitate spirituala si istorica,si careia ,cei mai multi ii suntem …FII NETREBNICI,ca o batjocorim cu ne vine la gura,ca o siluim in fel si chip,prin felul in care scriem:,,ca niste cisme”,si nu,,limbaj de ciSma”,cum scrii tu,Gheorghe!Asta te-a suparat asa de tare?Sau faptul ca ti-am proiectat si tie,si altora,un FRAGMENT dintr-o carte de istorie,a unui istoric pe care tu nici nu l-ai citit,ca erai preocupat sa devii ,,pupincuristul altora”,si nu sa devii o minte si o constiinta limpede,de la care sa se aprinda si alte minti,pana ne luminam dracului cu totii la minte,sau macar cei care au in ei aceasta predispozitie naturala,de a se lumina?Asta te-a suparat Gheorghe…ignoranta ta?Si tot tu o faci pe moralizatorul?Ma Gheorghe,ma…

    Comentariu prin Dublu E. | noiembrie 16, 2010 | Răspunde

  5. 8. si mai afla ca din graba am scris s-antors in loc de s-a-ntors si ma-npiedica in loc de ma-mpiedica!

    Comentariu prin GHEORGHE | noiembrie 16, 2010 | Răspunde

  6. N-am sarit la tine,si nici nu ma intereseaza sub ce nume sau pseudonim semnezi tu ,sau ceilalti.Pe mine ma intereseaza felul in care scrieti-,,ca niste cisme”-,si ideile pe care le introduceti cu totii in mentalul colectiv.Parca nu este de ajuns ca ne ataca toti pe toate partile,mai trebui sa ne atacam si sa ne mancam si noi intre noi,ca animalele! Si daca zici ca ai facut Facultatea de Istorie-eu n-am decat un Liceu Industrial la baza-Uite aici o pagina din Istoria Neanului,care de de cate ori o citesc se infurnica carnea pe mine,pentru ca ambii strabunici ai mei au murit acolo,pe acel: ,,Drum al calvarului romanesc.”Si daca pentru tine,sau pentru altii asa ceva ,,nu conteaza”pentru mine conteaza.Asculta si tu si altii ce postez eu ,ca pana si animalele,daca ar avea constiinta,s-ar furnica si pe ele carnea:,,DRUMUL CALVARULUI;,,Retragerea armatelor e precedata si intovarasita de distrugeri de tot felul.Magaziile si hambarele incarcate cu granele stranse cu sudoarea fetei muncitorului se prefac in mormane de taciuni si cenuse.Se darama si se aprind fabricile si morile.Se arunca in aer arsenale,pulberarii si depozite militare.Se prabusesc maretelele poduri aruncate peste ape cu atatea truda si cheltuiala.Se nimiceste tot avutul tarii.In urma ramane pustiu si jale.Pe drumurile noroioase,in atmosfera umeda si inghetata a acestui inceput de Decembrie,printre ruinele fumegande si prin satele pustiite,trec nesfarsitele coloane ale armatei in retragere sau ale populatiei spaimantate,care a luat calea pribegiei.Pretutindeni sunt semanate marturiile mute ale infrangerii si nenorocirii:gramezi de arme aruncate,carute si chesoane sfaramate,cadavre de cai in jurul carora roiesc ciorile.Care cu boi ,carute si furgonete militare,convoiuri de tunuri,automobile,se amesteca cu coloanele pedestrasilor si strabat in siruri nesfarsite drumurile pe cari circulatia si ploile le-au prefacut in fagasuri mocirloase.Vai de caruta intrata cu roata in vreo groapa,vai de calul poticnit si rasturnat!La o parte cu ei,loc,loc!Intr’o clipa piedica este aruncata la o parte,iar gloata isi urmeaza drumul inainte ca un torent,rostogolindu-si undele fara intoarcere,pierind nepasatoare in sfaramaturile asvarlite intr’o parte,ori la animalele ce-si dau sufletul in santul drumului…”Const.Kiritescu:Istoria razboiului pentru Intregirea Romaniei{1916-1919}.Vol.II Daca ai revedea asa ceva ti-ar pasa Gheorghe,sau cum te-o mai fi chemand si pe tine?Si daca iti pasa cumva,si ai si demnitate si constiinta in tine,atunci de ce nu respecti macar LIMBA celor care s-au jertfit acolo,ca sa mai fim o Tara,si nu un popor migrator,ca altele?…Si daca pe tine, sau pe altii sangele varsat de strabunicii mei nu va doare,pe mine inca ma mai doare!Si, ca sa nu mai fiu anonimul care zi ceai tu,ma si semnez,ca sa-ti fac tie hatarul, Gheorghe…Vasile Scanteianu.

    Comentariu prin Dublu E. | noiembrie 11, 2010 | Răspunde

    • deja m-am enervat…tu, mai omule, ma judeci gresit si nu intelegi nimic!

      1. nu, nu respect limba asta. limba asta nu mai e limba stramosilor nostri…sa le multumesti pt asta …scolii ardelene si pasoptistilor profrancezi care au introdus in vocabular o tona de neologisme…doar de origine latina! sic!

      2. daca traiesti in romania nu inseamna neaparat ca esti roman(nu cetatean, etnic, de nationalitate…ca astea nu conteaza…ci in suflet!)

      3. da, o sa-i injur cat voi trai pe cei care vor sa plece din tara asta, dar mai “posteaza ” pe diferite forumuri in limba natala.

      4. da o sa-i injur cat voi trai pe istoricii contemporani corupti, vanduti masoneriei de stanga si antiromani….dar nu ma dau in laturi s-o fac si cu cei de la p. maior, g. sincai si s. micu la javra neagu…care ne spurca pe rumanul basarab facandu-l cuman!

      5. cum ma judeci tu pe mine…. cand nu stii nimic despre familia mea…afla ca strabunicul a luptat la oituz, un bunic a venit acasa cu o schija in cap de la odessa, iar celalalt a fost ingropat de viu la oarba de mures…si s-antors acasa cu o schija-n gat de la banska bitrica! daca ai tai au murit(sa le fie tarana usoara, ca au murit ca noi sa traim liberi), trebuie sa-mi fie rusine ca ai mei au supravietuit si mi-au povestit mult mai multe decat cartile tale???
      si mai afla ca familia stabunicului a fost evacuata, nemtii au ocupat satul…ca n-a mai gasit nimic cand s-a intors…si cu toate astea n-a primit nimic dupa razboi…si nici n-a cerut, si nici n-a luptat pentru hectarul pe care l-a oferit ferdinand, si pe care el nu l-a primit, fiind nepot de preot, cu pamant propriu!

      6.si mai afla ca nu nu voi pleca niciodata din tara asta, si voi respecta natura si pamantul pe care stamosii mei directi l-au stapanit de secole, ca tarani liberi, pe care nici macar comunistii n-au indraznit sa-l colectivizeze! dar asta nu ma-npiedica sa folosesc”limbaj de ciSma” asa cum zici tu, la adresa celor care dezerteaza de la moralitate pe motiv ca nu traim decent!’

      7. si mai afla ca ma cheama gheorghe, si nu mi-e rusine sa spun ca sunt taran!

      Comentariu prin GHEORGHE | noiembrie 16, 2010 | Răspunde

  7. Bine ,,nu conteaza”,daca asa ti-e numele acum…Dar mama,adica LIMBA in care vorbim si scriem pe internetul asta-ca “niste cisme”-nu conteaza?Atunci nici noi nu contam,si n-are nici un rost sa ne lamentam,ori sa-i injuram si pe istorici…Cel putin eu nu pot sa-i injur pe copiii Mamei,adica ai lui MATO[si nu NATO]ca nu mai amintesc nimic de regele Decebal,care inseamna ZECE BALI[BAAL}=ZECE SORI sau ZECE RAZE,dar asta este,ca au fost niste cozi de topor pe aici ,care au omorat-o si pe Mato Dochia si pe Tato Decebalus,cum sunt si astazi,tot cozi de topor,de la Base in jos[ca Base nu vine de la BASTET,ci vine de la"cur" si de la "curva"]si toti locotenentii sai din…guvernul romaniei,ca sa scriu si eu ca tine,,nu conteaza”…

    Comentariu prin Anonim | noiembrie 10, 2010 | Răspunde

    • mai omule, ce sari asa….am completat la NUME nuconteaza…tu esti anonim, de exemplu…nu era titlul…puteam sa scriu gheorghe….conteaza pe acest site numele meu???eu vream sa spun ca a studia istoria acestui pamant in adevaratul sens al cuvantului e greu, daca nu…imposibil.pe langa faptul ca trebuie sa fii docil, neghiob si pupincurist….stii cate funduri tre sa pupi sa ajungi intr-o arhiva adevarata, sau sa primesti o bursa undeva ..stii ca la academie, doar 3 luni in timpul facultatii ai voie sa studiezi, dupa multe aprobari…stii cat de greu ajungi pe un santier arheologic adevarat???adevarat…nu din cele 99% unde profesorii si studentii se imbata ca porcii si fax sex prin porumbi?
      de fapt ce nu ti-a convenit din ce-am zis eu? ca sunt catranit ca la facultatea de istorie nu se studiaza nimic despre geto-daci? sau ca istoricii sunt ignoranti sau vanduti?sau ca-i injur pe acesti ignoranti si vanduti?

      ps. uite, de exemplu…ZECE BALI[BAAL}=ZECE SORI sau ZECE RAZE…imi place…te-as crede, dar trebuie sa ai si dovezi…stii ca altii zic altfel, altii ii interpreteaza numele in fel si chip…unii zic ca nici n-a existat…si zic asa cum le convine… ca in afara de inscriptia aia si de un fragment de vas gasit in sudul frantei, nu stiu ce marturii epigrafice avem despre el.aaa, ce scriu romanii e frectie la picior de lemn…invingatorii intotdeauna rescriu istoria dupa bunul plac!

      Comentariu prin gheorghe | noiembrie 11, 2010 | Răspunde

  8. cu durere in suflet va spun ca istoricii nostri sunt evrei vanduti, securistri dovediti, sau nedovediti sau javre rau intentionate….aaaa si 90% dintre ei sunt prosti de bubuie, titlul pe care si-l aroga nemeritat avand in spate linguseli si relatii promiscuie. sunt absolvent de istorie si va dau cuvantul meu ca la Univ. Bucuresti, in 4 ani de facultate, n-am auzit la vreun curs cuvantul dac sau get. un scelerat, numit cc petolescu ne-a terorizat cu epigrafia romana, restul cu slavii si alti dementi migratori, prezentati, culmea ca civilizatori! nimeni nu ne-a vorbit de perioada hallstatt, la tene pe teritoriul romaniei.de la neolitic, prezentat si ala ca o suma de culturi fara nicio legatura…am trecut direct la….dacia romana, la quintus marcius turbo fronto publicius severus, si inca un turbo cu 8 !! nume, pe care nu mi-l mai amintesc acum….si am fost nevoiti sa invatam toate!!!!toate formatiunile auxiliare stationate in dacia…si alte ineptii….dar numele decebal nu s-a rostit de catre vreun profesor al acestei institutii pe care profund o detest!
    aceasta fraudare a istoriei m-a facut sa ma indepartez total de istoria veche a romanilor, refugiindu-ma in studiul istoriei secolului XX.
    abia dupa ce am terminat facultatea mi-am pus aceste probleme.dureros e ca toti am fost asa bine indoctrinati, ca nimeni n-a avut tupeul sa studieze aceasta perioada.
    iar tinerii istorici sunt toti niste catelusi cu caracter infect, pe care batranii i-au cantarit bine anterior, cu calitati intelectuale destul de reduse…ca deh, sa nu riste a-si depasi maestrii in cativa ani.
    asa ca nu mai sperati nimic de la istorici….

    Comentariu prin nu conteaza | noiembrie 10, 2010 | Răspunde

  9. In aceasta postare as vrea sa-i scriu ceva PRIETENULUI meu,din Italia,VASCO…Mai Vasco,dupa cum bine stii,si tu si eu,tu ai fost primul dintre cititorii mei cu care am intrat in contact direct,si caruia i-am raspuns la fel de direct,adica fare nici un fel de ocolisuri,ori de ,,volte marinaresti.”Lucrul acesta sper ca l-ai apreciat,si te-a convins din prima clipa,ca n-am nici un fel de “legaturi”,nici cu ,,Organizatiile secrete”si nici cu cele ,,Oculte”,ceea ce este cam acelasi lucru.Cu toate acestea Vasco,desi te-am apreciat de la bun inceput ca,,cititor”-si sper ca intre timp respectul a devenit reciproc-a fost un MOMENT DE DERUTA din partea mea,cand altcineva a postat in LOCUL TAU,si eu am luat postarea aceea ca fiind a ta!Imi cer scuze Vasco,in mod oficial,ca te-am banuit de o “manevra neloiala”la adresa mea,dar am si eu SCUZA MEA[pe care sper sa mi-o accepti},eram incepator pe acest Site,si nu stiam cum actionau”unii”din cei care postau aici.In aceste conditii,era aproape normal,in urma postarii respective,sa te suspectez si pe tine de niste…Manevre Oculte!Intre timp m-am convins de adevar,si sper ca la fel te-ai convins si tu de ele,ca nici eu nici tu nu facem parte din asa ceva,si ca totul a fost o”manevra”,la adresa mea mai degraba,decat la a ta!Imi cer scuze,Vasco,daca raspunsul meu ,,prin apropouri”te-a suparat cumva,dar asta a fost situatia la momentul respectiv!Dupa cum ai observat si tu dupa aceea,m-am redresat,si am inceput sa recunosc AUTORII,chiar si din anonimat.In aceste conditii,n-a fost nici o intentie de rea vointa impotriva ta din partea mea,ci pur si simplu asa s-a intamplat sa fie…conjunctura!Sper sa accepti scuzele mele,si sa revii,mai Vasco,pentru ca am si eu nevoie de tine,ca PRIETEN,si poate au si altii nevoie de cunostintele tale culturale si intelectuale din Italia!Cu stima si respect,al tau prieten din Romania,V.Scanteianu.

    Comentariu prin Dublu E. | noiembrie 8, 2010 | Răspunde

  10. Interesamte si chiar utile cele doua postari ale tale Aline!Daca ai fi scris cu litera mari si numele de persoane,si toponimele la care faci referinta,as fi zis ca postarile tale sunt chiar si FRUMOASE.Se pare insa ca exista”o moda”la generatia actuala,aceea de a scrie dezordonat,si in mare graba,si informatiile care si le transmit unii altora,ca si forma aceasta aceasta de protest…a-culturala.Personal nu vreau sa cred ceea ce a afirmat Traian Basescu si despre invatamantul romanesc din ultimii 20de ani,potrivit caruia:,,Scoala si invatamantul romanesc n-a produs in ultimii 20 de ani,decat niste tampiti,si niste rebuturi sociale”,cum nu pot sa cred ca toata aceasta generatie este interesata doar de”vampiri”,de droguri sau de”exchibitionisme”.Asa cum ii scriam si Reyei,ci,dimpotriva,cred ca exista oameni de valoare si in aceasta generatie,cum au fost si in celelalte,atata doar ca ei nu mai stiu sa se asculte unii pe altii,si fiecare vrea sa iasa in evidenta,sau sa devina lider de grup,chiar si prin aceste forme de protest,care in cele din urma ii va lovi tot pe ei.Teribilismul tineretii va trece,asa cum trec si modele,dar ceea ce va ramane totusi in mintile si in sufletele lor,vor fi legaturile de prietenie care reusesc,sau nu ,sa le lege intre ei,si poate,si bruma asta de cultura pe care ti-o mai aduce totusi si internetul.Dar internetul nu-ti pune totusi si neuronii la munca-ma tem ca este vorba tocmai de cazul invers-si ca mai este nevoie si de studiu personal,si de munca de salahor,sa mai scoti niste informatii culturale si stiintifice si de prin carti,si sa nu astepti,vorba proverbului:,,sa pice para malaiata,in gura lui natafleata.”Ce zici:nu este ceva adevar in ce scriu eu aici?Oricum,o sa te astept,si o sa te citesc cu interes mai departe…V.Scanteianu.

    Comentariu prin Dublu E. | noiembrie 8, 2010 | Răspunde

  11. sigur, noi vorbim o limba inrudita cu latina, iar cantitatea de cuvinte asemanatoare intre limba noastra si a “gladiatorilor” e, dupa “dictionarul latin-roman” din 1966, din 7350 de cuvinte vreo 100! spre comparatie, intre romana si sanscrita, sint vreo 1500 de cuvinte comune…
    iata deci, ca noi sintem mai hindusi decit ar putea fi romanii insisi latini…de fapt, e invers…hindusii sint din neamul hiperboreean…iar romanii sint atit de latini in limba lor incit Quintillian, un cunoscut orator roman de prin sec III i.e.n. era suparat ca partea cea mai mare a vocabularului limbii romane era format din greaca…
    aa, am uitat cumva sa amintesc ca, din dragoste de invadatori, getii s-au rasculat pe la 117, motivul preferintei lui Hadrian de a abandona provincia dacia?

    Comentariu prin alin | noiembrie 8, 2010 | Răspunde

  12. Faptul ca am atras atentia asupra unui articol bine scris,cu tente culturale,istorice si chiar mistice inca insuficient cunoscute, a recidivat deja in doua postari relativ adevarate,si relativ logice.Faptul acesta reprezinta totusi un SALT CALITATIV[lucru care trebuie apreciat dealtminteri],dar noi asteptam ceva mai mult decat astfel de genuri de raspunsuri,care doar FAC TRIMITERI,dar nu aduc si ARGUMETE REALE.Ii asteptam pe Vasco,pe Ochiosul[Lynkeus]si pe altii,care au cunostinte reale de istorie,sa posteze si ei aici,pentru a produce cu adevarat Saltul de Calitate,cu argumente,si nu cu trimiteri…

    Comentariu prin Dublu E. | octombrie 16, 2010 | Răspunde

  13. multi oameni de stiinta(romani dar si straini)neaga cu buna stiinta faptul ca limba latina isi are originile in limba geto-daca!!ma gandesc….IMPERIUL ROMAN S-A FORMAT prin uniunea(DUPA UNII CUCERIREA) celor 11 mari triburi care existau in actuala peninsula italica…dintre cele mai expansioniste triburi s-au remarcat ROMANII si LIGURII iar in final au ramas doar romanii care ulterior au ajuns stapanii lumii si care au creat un precedent(vezi politica si insemnele SUA!!!)In dorinta lor de expansiune romanii au cucerit si tribul etrusc ,care vorbea limba geto-daca!!!!etruscii au ajuns in zona de est a peninsulei plecand de pe teritoriul actualei DOBROGEA SUPERIOARA(la N de DUNARE!!)…PE MARE!!!ERA VREMEA MARILOR MIGRATII(vezi CARTE LUI ENEA)!!ESTE DOAR O PARERE (pt cei ce vor sa afle mai multe recomand…”Limba geto-dacilor” si “De la TARTARAIA la TARA LUANEI”lucrari f valoroase!!!!cat priveste legatura intre imperiul roman si SUA….si unii si altii s-au vrut stapanii lumii…dar ROMANII au sfarsit prin a se imparti in IMPERIUL ROMAN DE RASARIT(capitala la CONSTANTINOPOL-BIZANT-ISTAMBUL) si IMPERIUL ROMAN DE APUS(ulterior imperiul romano-german)(capitala la RAVENA)pe cand SUA se vor prabusi sub povara propriilor interese…razboaie purtate in numele crestinismului impotriva terorismului si pentru stabilire unor noi SFERE DE INFLUENTA!!vezi RAZBOAIELE DIN IRAK,AFGANISTAN…urmeaza IRAN!!!cine are intelepciune ….INTELEGE!!

    Comentariu prin ronin76 | octombrie 15, 2010 | Răspunde

  14. SUPERB ARTICOL,si CINSTE CUI L-A SCRIS!D-le ADMINISTRATOR al acestui SITE-Rate this,cum ii zice un ignorant sadea-va rog,fara suparare,sa-mi permiteti sa va PUP MANA DREAPTA…dar nu si …Extremismul de dreapta!Nu stiu ce “rang cultural”aveti ,d-le Administrator,dar faptul ca ati inclus[acolo unde altii EXCLUD]si acest articol,pe siteul DUMNEAVOASTRA,ma face pe mine[si poate si pe altii]sa va apreciem…GLAVA!SPER ca nu veti lua APRECIEREA NOASTRA drept ceva …subversiv,ci o veti primi-asa cum a fost formulata ea:fara echivocuri,si fata ambiguitati!Multumiri pentru articol,si pentru CURAJUL de a-l promova!

    Comentariu prin Dublu E . | octombrie 14, 2010 | Răspunde

    • diversitatea mijloacelor stiliste de realizare a comentariilor dovedeste ca actualizarea sensului figurat al termenilor si varietatea stilista sunt caracteristici exclusive ale limbajului cu efect artistic , poetic , cultural , deoarece sunt frecvente in toate tipurile de discurs . [Tardini Domenico]

      Comentariu prin cardinal | octombrie 15, 2010 | Răspunde

  15. Nu vom sti niciodata adevarul.In general.Sa nu uitam ca istoria este politica pura iar politica este o c…Orice se poate interpreta.Si sa nu uitam latina:verba volant scripta manen.Cam asa ceva.

    Comentariu prin Aurel | octombrie 12, 2010 | Răspunde

  16. Formidabil articol. felicitari! E regretabil ca istoricii s-au postat pe o pozitie straina realitatii nunai pentrru a-si apara maldarul de neadevaruri scrise de-a lungul “carierei”.

    Comentariu prin Cone | august 20, 2010 | Răspunde

  17. doar 150 ani? doar 25% din teritoriu ocupat? Disparitia cvasi-totala a limbii dacice? Haidade! Toata conspiratia asta are iz bisericesc, parerea mea. Ganditi-va ca pana la Marea Schisma limba bisericii crestine era exclusiv latina. Cine ar fi acceptat la acea vreme ca limba Vaticanului s-ar trage din limba unui popor altul decat cel roman? Cred ca obstinenta lipsei de interes in domeniul asta isi are radacinile cu multe secole in urma, in vremea cand stiinta era apanajul bisericii si de aici si firescul acceptarii neconditionate a unui adevar extrem de improbabil.

    Comentariu prin Marian Mihailescu | iulie 21, 2010 | Răspunde

  18. eram la Seminarul nemtean prin anul 1985 cand am inceput sa ma dumiresc.Neacceptand teoria prin care ii socotim pe talhari drept civilizatori mi-am atras criticile profesorilor si ale colegilor.Sunt multe de spus! Culmea masochismului il pomenim pe unul dintre cei mai mari criminali ai Istoriei(si persecutor al crestinilor) in imnul nostru!

    Comentariu prin mihai | aprilie 21, 2010 | Răspunde

  19. daca analizam texte in megleno-romana pe teritoriul bulgariei, isto-romana pe teritoriul serbiei si mai ales a-romana pe teritoriul greciei, limbi care s-au pastrat asa cum sunt desi sunt vechii de secole,putem trage o concluzie asupra limbii dacilor.
    cititi asta si o primiti raspuns la unele intrebari: http://www.dacia.org/carte/23-38.pdf

    nu sunt de acord cu unele chestii din carte cum ar fi, neaccepatrea constructiei podului de la drobeta de catre romani,si alte cateva lucruri insa in legatura cu limba sunt
    adept .

    Comentariu prin gabriel | decembrie 28, 2009 | Răspunde

  20. pe toate fronturile net-ului la 1 Decembrie 2008 a fost declansata o puternica ofensiva impotriva teoriilor nedrepte ale romanizarii si distrugerea lor cu argumente. Este vorba de un fenomen in derulare la care sunt chemati sa participe toti cei care cred in dreptul nostru inalienabil la demnitate.

    Comentariu prin bogdan | decembrie 18, 2009 | Răspunde

  21. Ce limba vorbeau dacii?
    (text inspirat)

    Ce limba vorbeau dacii? De ce nu se mai stie?…
    Pe atunci n-aveau saracii creione si hartie!
    Iar vorbele nescrise, precum se stie… zboara,
    Argumentand o teza, in sine, prea usoara.

    Lingvistii scocotira, cu mare luare-aminte,
    Si in final gasira cam… sapte… opt cuvinte
    Ce par a face parte din limba veche, traca…
    Desi asta se spune, pe mine nu ma-mpaca.
    Mereu am o-ntrebare: Cum oare e posibil,
    Cu cateva cuvinte, sa fii inteligibil?…
    Si cum sa te cunoasca cei ce vorbesc de tine?
    De nu te-ar intelege, te-ar mai vorbi de bine?

    Istoria nescrisa nu este-ntamplatoare,
    Simbolul trac la Roma de la-nceput apare,
    Pe Romulus si Remus lupoaica i-a crescut;
    Din ei, legenda spune, romanii s-au nascut!
    Pe daci ii ocupara urmasii lor romani…
    Si i-a-nvatat latina asa, in cativa ani?
    Iar dacii invatat-au latina prea usor…
    Pe nimeni nu mai mira… Si toti zic: ‘Bravo lor!’

    Ca un popor isi pierde treptat din obiceiuri,
    Ca isi mai schimba portul… ar fi, cumva, temeiuri…
    Dar ca uitat-au limba, vocabularu-ntreg,
    E greu sa se admita… eu nu pot sa-nteleg!
    Ardealu-a stat sub Unguri atatia ani… o mie,
    Chiar asupriti, Romanii, asa precum se stie,
    Nu si-au uitat nici graiul, nici obiceiul, portul,
    Cum de-n a zecea parte uitat-au Dacii totul?

    Cand sub Traian, Romanii, i-au biruit pe Daci,
    La Sarmisegetuza n-a trebuit talmaci!
    Afirm, si nu am frica, ceva ce totul schimba:
    Si Dacii si Romanii vorbeau aceeasi limba!
    Acesta-i adevarul? Cum poate fi posibil
    Cand Roma ajunsese Imperiu invincibil?
    Povestile sunt multe, dar faptu-i dovedit,
    Istoria aduce dovezi de neclintit.

    ‘Naintea erei noastre, cand nu-i nimic précis
    La Nord si Sud de Istru, cum Herodot a scris,
    Traiau, ducandu-si viata, pe plaiuri Carpatine
    Si cultivau pamantul, vanau, cresteau albine,
    Vorbeau aceeasi limba, dar altfel se numeau,
    Ilirii, Scitii, Getii sau Dacii… Traci erau.
    Uniti sub Burebista si-apoi sub Decebal
    Ei stavileau barbarii, veniti val dupa val…

    Cu secole-nainte cand nu erau regat,
    O parte dintre-acestia spre Vest au emigrat
    De-a lungul Europei, pe-alocuri s-au oprit
    Si-aproape in tot Sudul, treptat s-au stabilit.
    Si astfel se explica de ce limba latina
    Au inteles-o Dacii… Nu le era straina!
    Deci nu cu Roma-ncepe acest maret trecut
    Ci mult mai anainte, cand lumea s-a facut!

    Si-asa se antelege de ce cu-nversunare,
    Cei fara de trecuturi, lovesc la intamplare,
    Aici suntem de veacuri un neam fara de moarte,
    Si tot aici ramanem si mergem mai departe.
    29.11.08

    Comentariu prin Daniel-Dumitru Darie | iunie 26, 2009 | Răspunde

  22. daca varianta : limba daca era asemanatoare cu latina nu este acceptata de specialisti , mai este aceea ca latina s a impus datorita religiei crestine . Ca si slava

    Comentariu prin oroles | decembrie 31, 2008 | Răspunde

  23. asi dori sa scriu o carte despre daci si enigmele lor am nevoie de sprijin si idei cine m-ar putea ajuta?

    Comentariu prin catana florin | decembrie 29, 2008 | Răspunde

    • cauta Getica de Vasile Parvan

      Comentariu prin Sergiu | octombrie 30, 2009 | Răspunde

  24. Sint voci(putine)care afirma ca daci ar fi vorbit o limba inrudita cu romana,altii(si mai putini)ca romana sar trage din daca.Poate vom afla cindva…

    Comentariu prin omuldeaur | noiembrie 16, 2008 | Răspunde


Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 61 other followers

